Osallisuuskonsultointi
Konsultointipalvelumme auttavat toteuttamaan osallistamistapoja ja tekemään organisaatiostasi inklusiivisemman, monimuotoisemman, tehokkaamman ja innovatiivisemman. Luomme selkeät lähtökohdat ja opastamme koko prosessin läpi suunnittelusta toteutukseen. Palvelumme kattavat sekä julkisen että yksityisen sektorin.
Julkinen sektori
Tänä päivänä monilla kunnilla ja kaupungeilla on haasteita saada ihmiset mukaan päätöksentekoon. Osallistaminen auttaa kansalaisia työskentelemään kohti yhteisiä tavoitteita ja avointa demokratiaa. Tarjoamme parhaat menetelmät ja toteutamme tehokkaat osallistumisprosessit ja työkalut yhteisösi parhaaksi.
Yleisiä toimintamalleja
Mielipidetiedustelu
Tiedustele yleisön mielipidettä selkein kysymyksin ja vastausvaihtoehdoin.
Kansalaispaneelit
Tuo ihmiset yhteen keskustelemaan yhteisistä huolenaiheista tai tietyistä aihepiireistä.
Kyselyt
Kerää tietoa yhteisöllisesti kyselyiden avulla ja kuuntele ihmisten mielipiteitä heitä koskevissa asioissa.
Osallistuva budjetointi
Anna ihmisten päättää yhteisöllisesti, mihin rahaa tulisi käyttää osallistuvan budjetoinnin avulla.
Ideoiden keräys
Kerää avointa tietoa suoraan ihmisiltä päätöksenteon tueksi tai vaihtoehtojen tarjoamiseksi.
Ehdotukset
Tarjoa kansalaisille mahdollisuus ehdottaa eri aihepiirejä koskevia asioita ja äänestää niistä.
Hyödyt
Luottamus
Yhteisöllisyys rakentaa luottamusta yhteisön ja päätöksentekijöiden sekä toimihenkilöiden välille.
Läpinäkyvyys
Tee päätöksenteosta ja toimintatavoista läpinäkyviä ihmisille, jotta ihmisten kiinnostus päätöksentekoon säilyy.
Vastuullisuus
Vastuullinen toiminta parantaa ihmisten aktiivisuutta ja helpottaa luottamuksen ylläpitoa kansalaisten ja päätöksentekijöiden välillä.
Organisaatiot
Nykyaikainen, avoin yhteistyö parantaa tuottavuutta ja vaikuttaa positiivisesti kaikkiin organisaatioihin. Se kehittää työntekijöiden ja asiakkaiden vuorovaikutusta ja tyytyväisyyttä sekä auttaa parantamaan tuotteiden ja palvelujen laatua. Osallistuminen auttaa myös ymmärtämään osakkaiden ja sidosryhmien tarpeita. Me voimme tehdä organisaatiostasi avoimemman ja innovatiivisemman.
Yleisiä toimintamalleja
Kyselyt
Kerää hiljaista tietoa työntekijöiltä tai asiakkailta kyselyiden avulla.
Ideoiden keräys
Kerää ideoita yhteisöllisesti työpaikan tai tuotteiden ja palveluiden parantamiseen.
Yhteisöllinen päätöksenteko
Tee yhteisöllisestä päätöksenteosta mahdollista organisaatiossa tarjoamalla tapoja ehdottaa ja äänestää päätöksistä yhdessä.
Hyödyt
Tyytyväisyys
Työntekijöiden ja asiakkaiden ollessa läheisempi osa yhteisöä, he ovat myös tyytyväisempiä.
Sitoutuneisuus
Työntekijät pysyvät pidempään organisaatiossasi ja tuntevat olonsa yhteisöllisemmäksi.
Brändiarvo
Inklusiivisuus ja monimuotoisuus organisaatiossasi vaikuttavat positiivisesti brändiarvoosi.